Alla inlägg den 8 maj 2009

Av Lycka, en servicehund - 8 maj 2009 20:41


Igår, på kvällen, efter städ och mat så tog vi en lång kvällspromenad. Vi gick bla. genom stan och det är alltid spännande eftersom det finns så mycket lukter överallt! Och så möter man en massa hundar som vi inte får hälsa på, men vi brukar passa på att träna hundmöten. Och vi är jätteduktiga på det! Vi passerar lugnt och stilla och får såklart belöning av matte! Paula kan skälla till ibland, men det är allt.


På hemvägen så passade jag och matte på att ta en "joggingtur". Och det är så mysigt! Stackars Ruben skrek i förtvivlan när matte for iväg från honom... Sen tränade vi "framåt", alla tre tillsammans.


Idag, fredag, så har vi varit med matte, typ ÖVERALLT! Vi var bla. på Björkis och köpte en spårsele åt mig. Den ska jag använda när jag tränar vilt- och personspår och sök. Imorgon, om vädret tillåter så ska jag få träna viltspår. Matte har köpt blod och tagit fram älgklöven från frysen. Äntligen kan man börja träna sådant! Både jag och matte tycker att det är otroligt roligt!


Efter middagen så var det träningsdax. Matte skulle ändå tömma tvättkorgen för att sedan sortera tvätten, så vi fick hjälpa henne.


 

Vi hjälper matte att plocka ur tvättkorgen


Det gäller att tömma allt! Även det som ligger längst ner!


Här har jag tagit ut en liten handduk


Även fast det var ett tag sedan så gick det utmärkt! Fast vi klickertränade hundar brukar komma ihåg sådant vi lärt oss, även om det ibland går långt mellan gångerna.


Sedan tog matte fram träpinnarna för att vi skulle träna luktdiskriminering (för mig blir det även apportering). Jag fick börja.


 

Jag tränar också luktdiskriminering och jag ska även apportera rätt pinne. Här hämtar jag pinnen...


...och avlämnar den i mattes famn


Först la matte ut två pinnar; en neutral och en med mattes doft. Sedan sa matte bara: "Ja!" och jag sprang till pinnarna, tog rätt (den med mattes doft) pinne, sprang tillbaka till matte och avlämnade den i mattes famn. Efter det så fick jag göra samma sak, fast nu med tre pinnar och det lika bra!


Ruben tränar luktdiskriminering. Han har valt rätt pinne


Sedan fick Paula och Ruben också träna, fast dom tränar än så länge, bara på att markera rätt pinne. Dom båda är också duktiga på detta.


Snacka om sovställning!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards