Alla inlägg den 3 maj 2009

Av Lycka, en servicehund - 3 maj 2009 11:03


På fredag tog vi en långpromenad innan det var dags för mattes tvättstuga. Och efter tvättstugan så tränade vi en liten stund, inomhus. Paula och Ruben sprang igenom agilitytunneln och jag fick träna positionsväxlingar. Matte vill ju att jag ska få till ett snabbt läggande och det går lite bättre i alla fall.


Ruben och Paula betar av det goda gröna gräset. Tänk så gott det är!


I lördags så var det underbart väder; soligt och varmt, +15, härligt! Nu är ju också snön borta, så nu kan vi vara ute och träna. Äntligen!, tycker matte! Och vi också! Vi började med att promenera och jag hittade ett dike, som var vattenfyllt och tog årets första dopp!


 

Vatten!!!!


Jag försökte simma, men det var lite för grunt... Fast jag lade mig ner i alla fall och sedan plaskade jag i varenda liten pöl som jag såg.


Vi gick in en sväng på Bruksis, där matte hämtade några papper som hon behövde. Sen var det meningen att vi skulle gå in på agilityplan och träna, men det var redan människor där som tränade med sina hundar, så vi gick vidare mot parkeringen för att träna där istället. Paula fick träna "hopp" på vägen.


 


Alltså, hon fick hoppa upp på stenar! Vem behöver en agilitybana?!?!
Sedan kom vi fram till parkeringen och jag fick börja med att träna "stoppsignal", med visselpipa. Det gick sådär! Det var ju ett tag sedan jag tränade detta och träning är ju en "färskvara". Men nu när snön är borta och vi kan träna utomhus så ska jag få börja träna det oftare. Jag var ju inte dålig precis, men jag fick bara till det ca. varannan gång.



Efter det så tränade jag och Paula platsliggning i grupp. Vi ligger kvar, trots störning. Den här gången hade vi "publik", bestående av ett äldre par.
Sedan fick Paula träna "fritt följ". Under denna träning så låg Ruben så nöjd i mattes famn och tittade på. Han tycker att det är så obehagligt att gå på gruset! Men, så småningom så blir det bortsopat!



Efter träningen så promenerade vi hem och jag passade på att ta ett till dopp, härligt! När vi hade ätit middag så gick vi ut och promenerade, igen!
Matte hade tänkt att vi skulle gå till skogen för att jag skulle kunna träna "sök". Men när vi kom dit så var det blött och väldigt lerigt, så vi gick därifrån. Det får bli en annan gång!


På hemvägen så "joggade" jag och matte. Alltså; matte körde så pass fort med rullstolen så att jag kunde trava bredvid henne. Oj, vad jag tycker att det är roligt! Assistenten, Paula och Ruben gick i sin egen takt efter oss och vi väntade sedan på dom utanför huset.


Idag, söndag, har vi inte gjort så mycket. Matte var tvungen att gå och handla mat och vi följde såklart med. Och jag hittade min frisbee som jag tappade bort i vintras! Vilken tur att matte kom ihåg vart den försvann! 

Ovido - Quiz & Flashcards