Direktlänk till inlägg 21 maj 2009

Mer bad, besök på boendet och godissök i skogen

Av Lycka, en servicehund - 21 maj 2009 19:24


I måndags hände det inte så mycket. Matte var på möte hela dagen och när vi hade rastats och ätit middag så var vi trötta och låg mest och vilade på kvällen. Det är skönt det också ibland!


I tisdags så var det dags att åka till Bruksis. Matte började med att ha ett teoripass. Det handlade om agility, bla. om hur man beter sig om hunden gör fel på plan; man säger inte "NEJ", utan börjar om igen och belönar när hunden gör rätt. Matte var noga med att berätta hur viktigt det är att man har ROLIGT när man tränar. Agility ska vara KUL (ja, det ska i och för sig ALL träning vara)! Sedan gick vi allihop ut på plan och barnen/ungdomarna fick hjälp till att plocka ut hindren och sedan fick dom börja träna.


Ruben låg som vanligt i mattes famn och jag låg bredvid henne. När vi var färdiga och skulle börja promenera hemåt så "visade" Ruben för matte att nu ville minsann han också träna! Så vi fick hoppa upp på alla stenar som vi passerade och sedan tränade vi "framåt".


I onsdags så var det full fart här hemma; på förmiddagen så gick vi ner med matte till Coop, där matte skulle storhandla. Vi brukar vara bundna vid samma stolpe, varje gång matte är inne på Coop. Och nu fick vi gå lösa hela vägen och när vi närmade oss så sprang jag fram till stolpen och stod och väntade lugnt tills matte kom och kopplade mig!


Sedan åkte vi taxi hem. Och matte bara packade ur matkassarna och sedan lämnade hon oss för att åka iväg och äta lunch. Vad vi blev snopna! Men tyvärr kunde vi inte följa med eftersom matte och hennes sällskap skulle äta på restaurang och där får vi ju inte komma in.


När matte kom hem igen så var det snabbrastning och middag och sedan for vi till boendet. Den här gången rusade Ruben till brukaren och gav henne en puss på handen; och det är väldigt få människor som han pussar! Mommo är ju en av dom, men sen är det inte så många till!!!


Vi promenerade iväg till bäcken så att jag skulle få simma. Min brukare tycker att det är så mysigt att se mig simma omkring. Och den här gången ville jag knappt komma upp från vattnet! Jag simmade ca. en halvtimme och sedan var vi tvungna att börja gå eftersom vi bara har en timme på oss. Fast matte visste inte hur hon skulle få upp mig ur vattnet; det hjälpte inte att hon ropade på mig! Men sen kom hon på; hon visade handduken för mig och då for jag upp ur vattnet! Det är härligt att bada, men det blir kallt efter en stund och då är det skönt att bli frotterad!


Idag, torsdag, så var det dags för veckostädet. Fast när matte var färdig så gick vi ut direkt och promenerade till skogen. Där skulle jag få leta upp mattes mössa. Assistenten gick omkring i skogen och sedan "droppade" hon mössan i buskaget. Jag satt lugnt bredvid matte och väntade och på mattes: "Ja!" så for jag iväg och letade. Men jag missade mössan och sprang tillbaka till matte för att få ännu ett "Ja!" och for iväg igen och då hittade jag den och sprang till matte och avlämnade mössan i famnen! Sedan fick jag göra ett uppletande till och då gick bra!


Efter det fick vi söka godis som matte slängde ut i skogen, så att även Paula och Ruben skulle få träna.


Paula söker godis i skogen...


 

...och jag, LYCKA, söker godis i skogen


Men Ruben ville inte, han föredrog att sitta bredvid matte, i skuggan.


Efter det så promenerade vi hemåt. Och efter att vi hade ätit och vilat en liten stund så fick vi träna inomhus. Idag blev det "söka godis", öppna paket och "varsågod".


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards