Direktlänk till inlägg 13 maj 2009

Apporteringen går bra och jag har fått bada i bäcken!

Av Lycka, en servicehund - 13 maj 2009 20:51


På måndag efter vi hade rantat runt med matte några timmar så gick vi genom skogen på hemvägen. Matte hade tagit med min träapport som jag skulle få söka upp. Jag satt vid matte medan assistenten gick iväg och gömde apporten. Sedan sa matte: "Ja!" och då for jag iväg för att söka upp apporten. Och vilken fart jag hade! Och hittade apporten jättefort, tog upp den, sprang med full fart till matte och precis framför henne så fick jag doft på något väldigt spännande och droppade apporten! Men matte väntade helt tyst och efter ett par sekunder så tog jag upp den och avlämnade den i mattes famn!


Här sitter jag på kyrkomuren, med kyrkan i bakgrunden


Sedan fick jag göra ett till sök på samma sätt och då gick det perfekt! Båda gånger när assistenten gömde apporten så satt Ruben också vid matte och väntade. Och när jag sprang för att söka, så gjorde Ruben också det.  Så nästa gång så ska matte ta med någonting som Ruben kan söka. Och jag är så duktig när jag söker; full av energi och snabb på att hitta det jag ska! Matte tycker att det är så roligt att se mig jobba! Jag är så fokuserad på det jag ska göra, vad det än är!


Efter att jag hade sökt färdigt så kom det en ung amstaffhane springande till oss. Och husse kom springade efter! Han frågade om det var okej om hans hund fick leka med mig och det fick han. Så vi sprang runt och jagade varandra en stund.


Igår, tisdag, så gick vi till bäcken för att jag skulle få simma.


Vid bäckkanten – å vad jag längtar efter att få bada!


Och som jag drar när vi börjar närma oss bäcken! Det är bara att släppa loss mig från kopplet så jag kan springa och hoppa i! Efter att jag hade simmat runt där ca. 20 minuter så kom jag upp och matte torkade mig med en handduk. Sedan tog matte fram en dummy som hon hade tagit med åt mig. Hon hade även tagit med en av Rubens favoritsaker; en strumpa fylld med bomull. Den hade matte tänkt att Ruben skulle söka, men han var inte på humör, så jag skulle få söka den också. Jag satt berdvid matte medan assistenten gick och kastade iväg dummysen och strumpan. Sedan sa matte: "Ja!" och jag for iväg! Jag hittade strumpan först, men sprang förbi den och sökte dummysen och hittade den. Och sen full fart till matte och avlämnade den i hennes famn! Sen sa matte: "Ja!" igen, och jag sprang iväg igen. Jag sprang direkt till strumpan, men struntade i den återigen! Istället fortsatte jag söka efter en till dummy. Men när jag inte hittade någon så plockade jag upp strumpan och avlämnade den i mattes famn.


Sedan promenerade vi hem för att äta och vila en stund innan det var dax att åka till Bruksis. Nu var det agilityträning och det kommer det att bli dom gånger som är kvar innan sommaruppehållet. Barnen och ungdomarna kommer att ha en agilitytävling den sista gången och det kommer att även delas ut priser.


Efter att vi var färdiga med träningen så stannade vi kvar med matte för att Paula skulle få träna agility. Vi var inte kvar så länge eftersom det var så kallt, men Paula fick iallafall träna en stund.


Idag, så var vi såklart på boendet och träffade min brukare. Och vi promenerade iväg till bäcken så att jag skulle få simma igen, underbart!



Jag var i ca. 15 minuter innan vi promenerade tillbaka. Och på hemvägen så grävde jag lite i diket så jag var ganska smutsig när vi kom hem...


Livsnjutaren Ruben efter promenaden och träningen

En lycklig

LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards