Direktlänk till inlägg 10 maj 2009

Viltspår med älgklöv

Av Lycka, en servicehund - 10 maj 2009 21:11


Igår på dagen så var vi ute och sedan hade matte tvättstuga. Men när hon var färdig med den, så var det dax för att träna!

Jag började med att träna med träpinnarna. Matte la ut tre stycken och jag gick fram, luktade på dem, tog upp rätt pinne, sprang tillbaka till matte och avlämnade den i hennes famn. Perfekt! Sen skulle jag få göra om det en gång till, men då gick jag fram till pinnarna och tog första bästa och avlämnade den hos matte?!?! Fast matte gör ingen stor affär av att vi gör fel; utan matte bytte bara ut pinnen mot en godisbit och så backade vi i träningen. Istället för att jag skulle gå fram till pinnarna och välja rätt, så höll matte i två pinnar och så klickade och belönade hon mig när jag petade på rätt pinne. På det här sättet så avslutade vi övingen på ett positivt sätt!
Istället fick jag först träna på att "stegra" (freestylemoment). Sedan tränade jag "backa" och hålla i fjärrkontrollen. Efter det tränade jag på "ligg" och nu la jag mig mycket snabbare än förut! Sedan fick jag träna på att föra olika föremål till matte och det är jag en klippa på! Jag släckte också lampan åt matte, när hon bad mig. Till sist tränade jag på att plocka upp skräp från golvet och lägga det i skräpkorgen; och jag tog upp skräpet och la det direkt i skräpkorgen! Det var första gången som jag lyckades med det. Nästa gång ska matte börja lägga till kommandot: "korgen!".


Ruben fick börja med att träna "backa". Han la till en liten egen grej; att buga på slutet! Sedan fick han också träna på att "stegra" och han fick också börja med att träna på att gå på bakbenen, baklänges. Och klarade det några steg. Till sist fick han "putta boll" och träna luktdiskriminering.


Paula fick börja med luktdiskriminering. Hon fick också träna på att "backa" och när hon väl fick upp farten så gick det så snabbt att matte knappt hann med med att belöna henne! Till sist fick hon träna "trix" (freestylemoment). Fast det var ett tag sedan hon gjorde det så gick det bra. Som avslutning fick vi alla tre söka godis i lägenheten.


Idag, har vi varit med matte på Bruksis hela dagen. Hon och Annika har planerat agilitykursen, bla. hur banorna ska se ut. Dom planerade också aktiviteter för barnen och ungdomarna, bla. tävling. När det var färdigt så promenerade vi hem.


Efter vi hade ätit middag så packade matte väskan för att jag skulle få gå viltspår! Matte visade älgklöven för mig, och jag tog direkt den i munnen och bar iväg med den! Förra året när jag gick viltspår så tyckte jag det var roligt att spåra, men jag var inte så intresserad av själva klöven! Ja, matte packade alltså: klöv, min nya spårsele, blod och spårlina och sedan gick vi till skogen. Assistenten la spåret och sedan gick vi och promenerade  medan spåret låg.


När vi kom tillbaka så fick jag selen och linan på mig och matte sa: "Spåra". Först stod jag som ett frågetecken, men sen kom jag på vad jag skulle göra!
Och jag är verkligen superduktig; jag följer spåret med nosen i backen, lugnt och metodiskt. Även i vinklarna så går det galant!


Här är jag med älgklöven i munnen, den var ju inte farlig...


Och när jag hittade klöven tog jag den och bar stolt iväg med den, mot matte. Sedan la jag ner den på marken och rullade lite på den, överlycklig! Det var årets första viltspår och det var så roligt, både för mig och matte.


När vi sedan kom in så la jag mig direkt för att vila, nöjd och belåten.


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards