Alla inlägg under januari 2009

Av Lycka, en servicehund - 1 januari 2009 19:28


Igår på nyårsafton så tog vi en rejäl promenad på dagen, trots hård blåst! Matte tänkte att det var lika bra att vi var ute ordentligt på dagen för att sedan bara snabbrastas på kvällen när raketerna skulle börja skjutas.


Vi tränade också, efter middagen. Alla tre tränade först på att hålla fjärrkontrollen till TV:n. Jag har inga problem med att hålla, men matte funderar lite på hur hon ska få mig att förstå hur och att jag ska lägga den på vardagsrumsbordet. Jag är ju som sagt van vid att allt ska avlämnas i mattes famn! Men, men, vi ska nog klura ut hur vi ska få till det!


Förut har ju matte tänkt att jag ska hämta skorna från hallen och föra dem till henne, men problemet är att det finns massor med skor i hallen och inte bara mattes par! Så igår började vi med att träna in att jag går till hallen med assistenten som ger mig en sko i taget och sedan går jag med den till matte, på kommandot : "För". Och det fungerade perfekt! Och jag gör det med glatt viftande svans! Just att bära är ju det roligaste jag vet!


Paula och Ruben fick också träna på samma moment. Paula tar ju skorna och går med dem till matte, fast hon når ju inte upp till mattes famn med dem... Ruben lyfter bara skorna, än så länge!


Till sist fick vi träna: "Varsågod". Det är också skoj! Igår "Testade" matte oss lite ; när godisbiten låg framför oss så sa matte andra ord, t.ex banan, solstråle osv. Men vi lyssnade ordentligt och tog inte godisbiten förrän vi hörde "Varsågod"!


Och sen på kvällen började ju raketerna att smälla! Tur att vi inte är rädda!
Jag låg lugnt och sov på mattes säng och Ruben låg under rullstolen och snarkade, HÖGT! Snacka om cool! Paula, däremot, blir arg på raketerna och skällde på dem i början. Men när det hade smällt ett tag så insåg hon att det inte var någon idé, och la sig och sov.


Idag var det städdag, som vanligt på torsdagar. Direkt när matte var färdig så gick vi ut så att vi skulle få springa av oss. När vi gick hemåt så var vi alla tre lösa, för att matte skulle träna "Trafikvett" med oss. Vi fick gå "Fint", alltså vid hennes vänstra sida (Paula gick i och för sig på höger sida, men höll sig i alla fall bredvid Matte). När vi kom fram till gatan som vi skulle gå över så sa matte: "Stanna" och vi stod stilla tills matte sa: "Varsågod" och då fick vi gå över gatan.


På eftermiddagen tränade vi inomhus en liten stund. Först tränade vi alla tre på att hålla fjärrkontrollen. Idag tog Paula ett ordentligt grepp om den.
Ruben tycker att den är lite "läskig" att hålla, men det tyckte han ju också att träapporten var i början och nu håller han ju i den! Det är nog bara att träna vidare.


Efter det tränade jag på att komma med apporten i utgångsställning. Även fast Ruben och Paula står i vägen så tränger jag mig fram i rätt position!
Paula tränade sedan på att hoppa igenom rockringen.


Matte fick en bärbar agilitytunnel i julklapp så den ska vi börja använda. Ja, inte jag, för den är för liten för mig, men Paula och Ruben kommer nog tycka att det är väldigt skoj!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards