Alla inlägg den 8 januari 2009

Av Lycka, en servicehund - 8 januari 2009 22:29


Igår genomförde vi ett sökpass på förmiddagen. Efter lunch promenerade vi med matte för att handla. Jag fick inte bära nånting i min klövjeväska eftersom matte hade så mycket varor och vi tog taxi hem.


På kvällen efter att vi ätit middag och vilat en stund så gick vi ut för att ta en långpromenad. Det var väldigt blåsigt ute, men tom Ruben som brukar vara lite känslig för blåst, tyckte att det var jätteskönt att få komma ut på en rejäl promenad! Pga vädret så var vi så gott som ensamma ute, det var bara nån enstaka annan människa som också hade trotsat vädret!


Först gick vi runt lite på stan, efter några gångbanor och sen när vi började gå hemåt så gick vi genom "skogen". Det är vårat favoritställe och redan när vi började närma oss så börjar vi (särskilt jag!) att dra i kopplet för att komma fortare fram! Och när vi väl kommer fram så släpps vi lösa direkt (förutom Paula förstås för hon är ju alltid lös)!


Som vanligt när jag är lös så vill jag busa... Och det fick jag också; Jag fick snöklimpar och pinnar slängda ut i snön! Vi passerade en hund, som var bunden vid sitt hus, men vi tittade bara lite på den och sen sprang vi snabbt efter matte!


Och idag så var det ju städdag.
Vi höll oss ganska lugna ett tag, men sedan kom den stora rastlösheten!
Matte tycker att det är helt otroligt att vi bara inte kan ta det lugnt en enda dag i veckan... Fast hon får skylla sig själv, det är ju hon som har skämt bort oss med att få träna och aktiveras så mycket! På eftermiddagen så fick vi iaf träna. Vilodagar, vad är det?!?

Först fick vi söka godis och fick några paket och sedan gick vi ut och rastades. När vi kom in så fortsatte träningen. Idag fick vi sitta fast två och två och så fick vi träna en i taget, så att vi inte stör varandra.

Ruben fick börja. Han började med att markera i vilken burk godisbiten fanns. Och han är verkligen duktig; luktar i båda burkar och lägger sig sedan framför rätt! Sedan tränade han på att hålla träapporten och det går mycket bättre när han tränar själv för då slipper han ha Paula som försöker ta den! Efter det tryckte han på den "lösa" lampknappen och till slut fick han krypa.


Sedan var det min tur.
Jag började också med att markera burken, men hade idag också bara en burk för att få in det där med att lägga mig. Efter det så fick jag komma med träapporten i utgångsställning. Idag försökte matte igen (vi har provat förut), med att lägga apporten på golvet för att jag sedan ska plocka upp den och sedan gå till matte och sätta mig i utgångsställning. Men det ville sig inte; jag går fram till apporten, och lyfter den, men jag går inte till matte med den! Precis så här var det med dummyn också i början, men så småningom så fick jag till det så det blir säkert så med apporten också.
Jag fick träna med apporten som jag brukar istället; Matte sitter i vardagsrummet och jag går iväg med assistenten till köket som ger mig apporten och då går jag till matte och sätter mig i utgångsställning. Det som är kul för matte att se är att jag överhuvudtaget inte ens stannar upp bredvid henne för att fundera på om apporten ska i famnen, jag går direkt runt och sätter mig! Efter det fick jag också träna med att bara sitta med apporten i utgångsställning och hålla den tills matte säger: "Tack", det är ett moment i Lk1.


Till slut var det Paulas tur att få träna.
Hon fick också börja med att markera rätt burk. Hon var lite "virrig" så hon fick också bara en burk för att träna själva markeringen. Sedan fick hoppa igenom rockringen. Efter det tog matte fram agilitytunneln som hon fick i julklapp. Och Paula fick springa igenom den, utan några som helst problem, hon tyckte det var riktigt roligt! Till sist fick hon träna på "Rutan". Matte började med att först lägga ut en liten target i mitten på rutan. Men när Paula hade sprungit till den några gånger så tog matte bort den. Paula gjorde sedan några lyckade försök, alltså sprang till mitten av rutan, utan hjälp av targeten!

Efter det så fick vi allihopa träna tillsammans och då tränade vi på "Varsågod". Då var vi äntligen nöjda och belåtna och kunde lägga oss!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards