Alla inlägg den 3 januari 2009

Av Lycka, en servicehund - 3 januari 2009 21:00


Igår på förmiddagen tränade vi sök och "Varsågod". Jag och Paula är duktiga på att titta matte i ögonen innan vi får "Varsågod", men Ruben brukar mest stirra framåt! Nåja, huvudsaken är ju att han inte tar godiset innan han får kommandot.


Efter lunch så packade matte min klövjeväska med böcker som vi skulle föra till biblioteket. Först bar matte väskan, så att jag skulle få rasta av mig. När matte sen bad mig komma och lyfte väskan mot mig så viftade jag glatt på svansen! Ingen tvekan om att jag verkligen tycker om att bära!


På eftermiddagen så började vi vårat träningspass med att söka. Sedan tränade vi ett moment som vi bara har gjort någon gång tidigare; att markera i vilken burk "föremålet" ligger. Matte tog fram två burkar och la en godisbit i den ena. Nu ville matte att vi skulle koncentrera oss på att markera "rätt" burk. Jag och Ruben la oss ner framför rätt burk, toppen! Paula däremot, markerade på sitt sätt; Hon puttade på burken med tassen!
Fast matte ska lära henne också att sitta eller ligga framför rätt burk. Så småningom så ska matte byta ut godisbiten i burken mot kantareller. Mommo har sagt att det finns kantareller i Kangos och matte tänkte att jag ska få lära mig att leta upp dem och sen följa med mommo och plocka svamp!


Idag så gick vi med matte till och från ÖB, en ganska lång promenad. Vi gick efter gångbanor så vi kunde få springa lösa. Jag ville hela tiden få nånting kastat i djupsnön, idag blev det en av mattes gamla vantar! Jag tröttnar aldrig på den aktiviteten, utan kan hålla på hur länge som helst! Jag och Ruben hade fått på oss våra sockor, så att vi skulle slippa isklimparna som annars fastnar. Matte klipper håret runt tassarna på oss regelbundet men de där klimparna lyckas fastna iaf! Paula slipper sockorna eftersom hon VÄGRAR att gå när hon har dem på sig. Hon blir också väldigt stressad och flåsar som en tok när hon har dem på sig. Men hon brukar vilja komma upp i mattes famn då och då för att värma tassarna och ibland så drar hon bort klimparna själv. Det är ingen idé att matte går dit och försöker ta loss dem för då blir hon sur!


Tidigare idag tränade vi sök, kryp och "Varsågod" och det blir ett träningspass till senare ikväll. Matte hade tänkt att vi ska träna "dirigering" och några moment i Lk1.


Vi har också legat och tuggat på grisöron. Och de stinker fruktansvärt, enligt matte alltså! Vi tycker att de är supergoda!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards