Direktlänk till inlägg 31 januari 2009

HALLLÅÅÅÅÅÅÅååååå, är det någon kvar här...?

Av Lycka, en servicehund - 31 januari 2009 18:46


Nu äntligen så har matte fixat en dator! Den gamla var bortom all räddning så matte fick köpa sig en ny.


Som ni förstår så har vi ju gjort MASSOR under de här senaste veckorna så jag kan omöjligt skriva allt för då kommer bloggen att bli så lång att ingen orkar läsa den!


Paula i agilitytunneln som vi fick i julklapp av moster


Så jag ska sammanfatta lite av det som vi har gjort:
I träningsväg så har jag gjort ett stort framsteg; jag klarar nu av dubbelmarkeringarna! Äntligen!


Annars håller vi på att träna de momenten som vi har börjat med tidigare. Nu försöker matte träna in momenten i Lk1, men matte tycker inte att just ren lydnadsträning är sådär jätteskoj... Inte om man jämför med jaktträning och Servicehundsmoment iaf! Men vi tränar på tills vidare så får vi se hur vi gör i fortsättningen. Och mitt arbete som servicehund pågår ju såklart hela tiden; hämta posten, trycka på övergångsställsknappen mm.


Vi går ju naturligtvis fortfarande på boendet på måndagar och besöker min brukare. Och det är lika roligt som vanligt! Nu förra veckan så sa brukaren till matte återigen: "Lycka är den BÄSTA medicinen!". Som vanligt så blir matte jätteglad när hon får höra det och påminns ständigt om hur otroligt betydelsefull en assistanshund är!


I gruppen på Brukshundsklubben så har matte fått in två nya ungdomar.
Förra veckan tränade ungdomarna och deras hundar på fritt följ (alltså att gå lös vid ägarens sida) och de var jätteduktiga och hade gjort stora framsteg sen förra gången de tränade på detta. Vi har snart gått igenom alla 19 grundfärdigheter och nästa vecka ska ungdomarna få ha ett teoripass. Vidare under den här terminen så ska ungdomarna ha bla: vardagslydnad, aktivitetsövningar, agility mm.


Jag har varit med matte på Hjalmar Lundbohmsskolan...


...matte pratade om sitt liv som funktionshindrad och sedan berättade hon om mig och mitt arbete. Jag hade inget täcke på mig den här gången eftersom det nya täcket inte var färdigt och matte märkte direkt skillnad på mig; jag var lite okoncentrerad! Fast matte tror inte att någon annan tänkte på det eftersom jag ändå låg ner, som jag brukar.


En dag för ett par veckor sen när vi var ute så kom det fram en lös hund till oss. Den fick följa med oss hem så att matte sedan kunde ringa ägaren som naturligtvis var överlycklig över att hunden var upphittad! Matte brukar ta hem bortsprungna hundar eftersom hon resonerar som så att om det hade varit någon av oss som sprungit bort så hade hon blivit väldigt tacksam om någon hade tagit hem oss och sett till att vi kom tillrätta! Och vi är så vana vid att det nångång då och då är nån bortsprungen, främmande hund hos oss så vi bryr oss inte det minsta...


Jag har också burit saker i min klövjeväska. Senast idag så bar jag böcker när vi gick till biblioteket med matte. Och såklart så hade jag mitt nya, fina tjänstetäcke på mig så jag fick följa med in när matte lånade nya böcker. Nu är jag inte längre ELEV!


På mitt nya tjänstetäcke så står även mitt namn!


Efteråt så gick vi på stan en sväng och sedan var vi ute och promenerade i det fina vädret (0 gradigt!). Gammelmatte har också fixat en skrinda till mig och så fort den är färdig med skaklar, dragsele mm så ska jag få börja dra! Det ska bli väldigt spännande! Och för matte blir det väldigt praktiskt eftersom jag då även kan hjälpa henne att få hem ganska mycket varor när vi tex har varit och handlat!


Ja, det var något av det vi har gjort den senaste tiden och nu kommer ju bloggen att uppdateras som vanligt, varje dag (ja nångång kanske vi missar)!


Paula lägger pennan som matte tappade i en skål...



Se så duktig hon är!


Ruben har fått ett jätteben!


Och det kommer också att finnas bilder oftare eftersom matte nu kan skicka bilder med sin egen dator, och inte behöver gå iväg och låna mosters! Mattes gamla dator hade ju något fel på USB-minnet och kunde alltså inte användas till att skicka bilder.


LYCKA

 
 
Leo, Acke och deras matte

Leo, Acke och deras matte

1 februari 2009 15:15

Hållå på er! Så kul att ni är tillbaka igen...

http://www.arctoshundskola.com

 
Ingen bild

Lycka

2 februari 2009 10:13

Ja, det är kul att vara tillbaka! Och nu är det så extra kul när matte kan sätta in bilder så ofta hon vill!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards