Direktlänk till inlägg 6 januari 2009

Nu har vi tränat nya moment och i morgon kommer en artikel om mig och matte i Norrbottens-Kuriren

Av Lycka, en servicehund - 6 januari 2009 19:35


Idag efter lunch så var vi och promenerade, ca. 1 timme. Vi gick vägar som vi inte brukar gå så ofta, så det var många, nya, spännande dofter!


När vi kom hem var det dags att äta middag och vila en stund innan kvällens träningspass. Paula fick börja. Hon fick fortsätta träningen med att markera "rätt" burk, alltså där godisbiten låg. Förut har Paula krafsat på burken, men idag förstod hon att hon skulle lägga sig framför burken för att markera! Efter det så tränade hon på att lägga tidningspappret i skräpkorgen. Idag började hon att lyfta pappret ifrån golvet (annars ska vi ju riva pappret, när vi får paket!). Nästa gång som hon tränar detta moment så ska matte vänta med klicket tills Paula gör minsta lilla ansats att lyfta pappret emot skräpkorgen.


Ruben fick träna sedan, på samma 2 moment. Ruben har verkligen förstått hur han ska göra 1:a momentet; att sticka ner huvudet/nosen i båda burkarna och sedan lägga sig framför den där godiset finns! Sedan tränade han nästa moment. Han lyfte också upp pappret ifrån golvet så han ska också, nästa gång, få klicket när han lyfter det emot skräpkorgen.


Och till sist så var det min tur. Jag fick bara ha en burk, för att bara koncentrera mig på att lägga mig, som markering. Jag tränar ju också på att lägga hundmatsburkarna i en papperspåse, så jag fick fundera ett ögonblick på vad jag skulle göra! Men, jag är ju som tur är lättlärd, så jag la mig snabbt framför burken.


Nästa gång så ska jag också träna med 2 burkar, för att  lära mig att först nosa i båda för att veta vilken som är den rätta burken och sedan markera.
Efter det så var det dags för mig också att plocka tidningspapper. För mig är också utmaningen att INTE börja riva i pappret! Men, det gick bra! Jag lyfte pappret och jag lyfte det högt, så matte tror nog att jag snart lär mig att lägga det i skräpkorgen!


Sedan fick jag köra några pass med att komma med träapporten i utgångsställning och nu har jag förstått att den INTE ska upp i mattes famn.
Till sist så fick vi alla söka godisbitar!


Och, förresten, imorgon är vi med i Norrbottens-Kuriren!


LYCKA


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards