Direktlänk till inlägg 27 januari 2008

Lek och allvar...

Av Lycka, en servicehund - 27 januari 2008 22:30


Idag har jag lekt med min grannhund Kira. Hon är ny i huset och jätterolig att leka med för hon är lika busig som jag.

Senare fick vi följa med matte till sopsorteringsstationen. Hon lastar alla påsar med flaskor, burkar m.m på sin rullstol (hon tar inte taxi för att vi ska få gå istället), men i framtiden är det jag som kommer att få dra allt. Jag ska även få dra kassarna när matte har varit och handlat, och Pontus såklart! Först ska jag höftledsröntgas innan matte köper en kälke till mig.

Efter vi hade sorterat sopor fick vi gå en långpromenad. Vi kunde vara lösa så gott som hela vägen så vi fick springa av oss ordentligt. Matte hade också med sig bollen så att jag fick springa ut i snön efter den, jag älskar det! Tyvärr råkade jag slarva bort bollen i djupsnön efter en stund, tur att matte har köpt flera bollar åt mig som jag har hemma.

På eftermiddagen fick jag börja träna att bära soppåsen. Vi börjar träna nya saker inomhus, annars blir det för svårt. Jag fattade vad jag ska göra direkt och började lyfta den från golvet på en gång. Matte vill att jag så småning om ska bära soppåsen från lägenheten till soptunnan (ca. 30 meter).

Tänk att jag från ena dagen till den andra klarar att bära tidningen från kiosken hem! För ett par veckor sen kunde jag bara bära den i några meter innan jag släppte den, men nu SKA jag ha den.

Ruben fick träna på att hämta mitt tjänstetäcke från hallen. Han har aldrig gjort det förut men han tog den i munnen ganska fort. Paula och Ruben gör den övningen bara för aktiveringens skull, i framtiden är det jag själv som ska hämta den när jag ska ha den.

Paula fick lära sig "för", att gå från mattes assistent till matte med ett föremål i munnen. Paula som aldrig har gjort det förut gjorde det på andra försöket!

När jag vill leka så går jag med bollen till mattes assistent så hon kan kasta den åt mig. Jag har förstått att matte inte kan kasta den själv, i alla fall inte speciellt långt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards