Alla inlägg den 14 december 2009

Av Lycka, en servicehund - 14 december 2009 10:50


Nu är det mörkt nästan hela dygnet! Vi är så sega (matte också) och det tror hon beror på just detta mörker! Igår, fredag, så skulle matte sortera tvätten och bad oss att hjälpa till att tömma tvättkorgen. Och det gjorde vi, men det gick inte fort... Efter ett tag så piggnade vi till och fick upp farten lite!


  

Mattes lille stjärngosse!


På kvällen så var det träningsdax. Ruben hade ingen lust att vara med, så han låg under rullstolen och tittade på. Jag och Paula började med att lägga skräp i papperskorgen. Det är ett moment som det går trögt att lära in! Men, igår så kom ett litet genombrott; vi lyfte upp pappret och vred huvudet mot papperskorgen. Nu har vi börjat förstå att det är DIT pappret ska! Så det är bara att fortsätta att ta det i små, små steg så lyckas vi så småningom. Jag har ju lagt pappret i papperskorgen någon enstaka gång, men det går inte helt flytande ännu!


  

Paula är fokuserad på matte...


Sedan tog matte fram Paulas dummy för att hon skulle få träna apport. Hon har ju klarat det inomhus förut, men när vi flyttade ut träningen så gick det sämre, så nu ska hon få börja om inomhus. Fast såklart så blev ju jag väldigt intresserad utav hennes dummy och tog den hela tiden, satte mig bredvid matte och väntade på Bra! och belöning.


  ... och här är vi alla tre det. Vi väntar på "Varsågod", så att vi får ta godisbiten som vi har mellan våra tassar!
 

Efter det togs bollen fram för att vi skulle få Putta boll och DÅ kom Ruben fram och ville vara med! Så vi alla tre fick Putta bollen en stund och sedan tränade vi Ducka och Varsågod. Till sist så fick vi Söka godis i lägenheten.


Idag, lördag, så for vi upp på stan för att matte skulle handla lite kläder åt sig själv. Där träffade vi på några bekanta till matte och blev överlyckliga! Och som vanligt så var jag tvungen att stila lite; jag tog bollen från rullstolen och sprang runt, runt och showade! Och alla sa glatt: "Ååh, vilken FIN boll du har!" och "Vad DUKTIG du är!". En av personerna satte sig på huk för att klappa om mig och då "tryckte" jag ner honom och visade bollen RIKTIGT nära, alltså mot hans ansikte!!! Alla skrattade! Det är så kul att man kan roa folk!


På hemvägen så fick jag hoppa runt i snön och dyka efter bollen. På kvällen tränade vi en stund. Vi började med att Söka. Och efter det tränade vi Ducka och Varsågod. Det är två moment som vi ÄLSKAR att göra!?!?! Matte tycker också att det ser ganska roligt ut, när vi alla tre duckar, samtidigt.


  

Fin kontakt mellan mig och matte!


Nu håller matte på och klurar ut några nya övningar som vi kan träna in. Vi får se vad hon hittar på!

LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards