Direktlänk till inlägg 9 november 2009

Det SKA gå – att stänga videon fast man har en tidning i munnen. Får klura på det...

Av Lycka, en servicehund - 9 november 2009 10:30


Idag var det ett strålande väder! Skönt! Vi for iväg med matte upp på stan efter lunch. Där träffade vi en person till och Kirunas handikappkonsult. Sedan gick vi runt så gott som hela stan för att se hur det står till med tillgängligheten i Kiruna, t.ex om det finns ramper, dörröppnare m.m till affärer, caféer osv. Tillgängligheten var inte den bästa, men vi hundar tyckte att det var trevligt att gå runt på stan. Jag hade såklart på mitt tjänstetäcke och gick som vanligt fint och koncentrerat bredvid matte!


  

Det var meningen att Paula skulle apportera rullen, men gissa vem som gjorde det?!?!


Sedan promenerade vi hemåt och gick en sväng förbi Konsum. Och gissa vem vi träffade där? MOMMO! Hon hade ett ärende till Kiruna och ska vara över natten. Och jag som annars är ganska duktig på att INTE hoppa upp på folk numera, kunde inte behärska mig! Jag blev så glad, så glad så jag nästan knockade stackars Mommo! Men, som tur är så är hon tålig och tyckte bara att det var roligt och skrattade glatt! Paula och Ruben blev såklart också lika glada! I morgon ska hon komma och hälsa på oss, härligt!


På kvällen är det ju så mörkt nu på vintern, så det blir ingen träning utomhus. Istället tränade vi ett bra tag inomhus istället. Vi började alla tre med att Ducka. Och nu, efter att vi har tränat det vid några tillfällen tidigare, så kunde jag det med kommando! Paula och Ruben använder sig fortfarande av target.   


Paula Stegrar, än så länge med lite hjälp!

 

Sedan tränade vi på att bära/hålla soppåsen. Jag bär ju den, men Paula tog bara tag i den. För Ruben var det ett litet genombrott idag; han tog tag i den och lyfte upp den från golvet! Påsen är ganska stor (fylld med lite tomburkar m.m.) så han får nog göra som Paula brukar göra; släpa den!


  

Ruben tar ett grepp om påsen


Efter det så togs tidningsrullarna fram och det skulle tränas Hålla Fast. Och som vanligt blev det kaos! Vi har varsin rulle, men vi ska alla tre hålla i SAMMA! Nåja, den övningen är ju bara på skoj, så det gör ingenting! Fast jag brukar ju ta rullen och gå omkring och stila lite med den: "Kolla vad jag kan, Paula och Ruben!".


Jag tänkte trycka på videoknappen, men kom på att jag ju hade en tidningsrulle i munnen så det gick inte så bra... Tänkte inte på det...



...men Ruben, han tryckte han!

 

Därefter skulle vi få träna att sätta på/stänga av videon. Det var längesedan vi gjorde detta, så vi fick ha en Post-Itlapp som target. Ruben som alltid varit duktig på detta klarade ganska snabbt av det, utan lappen! Och en gång medan Ruben höll på att trycka på knappen så ville jag också, men jag tog upp en tidningsrulle i munnen innan och det blev som lite knepigt... Jag brukar ju kunna tända/släcka lampor med föremål i munnen eftersom jag då trycker med tassen. Men videoknappen trycker jag ju på med nosen och då går det inte om jag har en lång rulle i munnen...


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards