Alla inlägg den 11 november 2009

Av Lycka, en servicehund - 11 november 2009 19:47


Ja, igår kom då Mommo och hälsade på. Hon hade erbjudit matte att komma och hämta oss eftersom matte skulle iväg på dagen. När Mommo skulle ta med oss så ville vi inte följa med. Efter en stund så lät sig Ruben och Paula att övertalas, men jag tryckte mig bredvid matte och vägrade! Jag har blivit mer och mer "bunden" till matte och det har nog mycket att göra med att jag är servicehund och jobbar med matte. Jag tycker att det är jättekonstigt att skiljas från henne! Nåja, till sist så följde jag med Mommo och när vi väl kom utanför dörren så gick det bra. Sedan åkte vi upp till Luossatoppen där vi fick springa lösa och Mommo promenerade med oss. Mommos kommentar till matte när vi kom tillbaka hem var: "Jisses, vad Lycka springer!". Ja, det är jag i ett nötskal; lugn inomhus och väldigt energisk utomhus! Fast det är precis så matte vill ha det!


På kvällen så for vi till Bruksis. Det var bestämt, på barnens/ungdomarnas begäran att det skulle bakas hundgodis!
Först delade dom upp blodpudding i små, små bitar som sedan torkades i ugnen. Sedan gjordes degen iordning och barnen/ungdomarna fick forma sina egna godisar som sedan gräddades i ugnen. Vi tre, som var dom enda hundarna där, fick vara provsmakare och godiset godkändes! T.o.m Ruben som är världens mest kräsna hund tyckte att det var jättegott! Så matte ska göra sådant godis hemma också någon dag (det godiset som man gör av deg).


  

Hundgodis i form av en julgran och en gubbe?!?!

 

Assistenten gjorde godis till oss som vi fick ta med oss hem, bl.a i form av; julgran, vante, Ruben m.m När vi var färdiga på Bruksis så promenerade vi hem och som vanligt så ville vi träna på hemvägen! Så det blev Fritt Följ och Hopp.


Idag, onsdag, så skulle matte iväg på dagen så Mommo skulle vara med oss igen. Vi promenerade upp med matte till moster, som nu har flyttat till hus (ja, hela familjen såklart!). Där väntade Mommo på oss och vi blev glatt överraskade. Men, när vi förstod att matte skulle lämna oss där så vägrade vi gå in i huset och fick lockas in, förutom Ruben, som fick BÄRAS in! Sedan fick vi åka med Mommo upp till Luossatoppen igen och springa av oss.

  

Sitter och spanar på mitt favoritställe...


På kvällen tränade vi inomhus. Vi alla tre fick träna ett nytt freestylemoment; slalom (mellan benen). För Paula och Ruben gick det bra, men jag är lite för stor för att rymmas mellan benen på assistenten! Sedan fick vi träna ett till freestylemoment; front. Paula och Ruben har tränat det förut, men för mig var det helt nytt och vi använde oss av targetpinnen. Vi tränade också stegra och Ruben fick även prova att "dansa", alltså att snurra runt ståendes på bakbenen.

Till sist plockade vi upp ID-kortet från golvet. För mig var det inga problem, men Paula som har mindre mun än mig klarade inte av det. Jag öppnar hela munnen och tar tag i kortet med tänderna och då funkar det!  När kortet sedan lades på mattan, DÅ fick Paula upp det! Ruben nöjde sig med att bara hålla i kortet...


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards