Direktlänk till inlägg 7 november 2009

Snart fyller jag ett år – som godkänd servicehund!

Av Lycka, en servicehund - 7 november 2009 09:30


Ojoj, vad dagarna går fort! Redan lördag! Idag har det också snöat och jag älskar när det ligger nysnö på marken. Jag blir alldeles "sprattig" i kroppen och vill bara hoppa runt!


Häromdagen när vi var på väg hem så fick vi gå kopplade eftersom vi gick efter en stor väg. Men, så fort vi närmade oss hemmet så släppte matte lös oss så vi skulle få "springa av oss" en stund innan vi gick in.
Fast inte sprang vi inte! Vi gick helsnyggt, alla tre, vid mattes vänstra sida (gå fint). Hur hon än försökte få oss därifrån, bl.a genom att säga: "Ja,spring och busa!" så vägrade vi. Så matte passade då på att träna just Gå Fint. Vi gick en ganska lång sträcka och även fast det passerade människor så gick vi fint brevid matte, med fokus på henne. Belöningen för att vi var så duktiga blev "bara" Frolic, eftersom det var det enda matte hade med sig, men det dög bra till oss!


Efter det tränade vi Framåt. Matte stod still med oss bredvid sig och assistenten gick iväg en bra bit. Sedan ska vi sitta kvar fast assistenten ropar på oss och inte förrän matte säger: "Framåt", så får vi springa till assistenten. Och det gick jättebra! Vi satt kvar och när matte gav kommandot så FOR vi iväg! Kan ni gissa vem som var snabbast? Ni tror kanske att det var jag, men det var det inte! Det var "gamlingen" Ruben!?! Han sprang så fort så hans egna ben knappt hängde med... Och sen när vi gick mot vårat hus så fortsatte han springa!


Igår, fredag, så var det väääääärldens tråkigaste dag! Matte bakade hela dagen!?! Pontus skulle ha med sig kladdkakor för att sälja på loppisen som skulle vara idag,lördag. Pontus och hans klass samlar pengar till en resa och matte bakade alltså åtta stycken kladdkakor! Och inte nog med det; hon hade också tvättstuga. Nåja, på kvällen så kom iallfall moster och Atlas så jag fick busa lite och göra av med lite energi! Eftersom vi blir så rastlösa av att inte ha gjort så mycket på en hel dag, så tränade vi också en stund på kvällen inomhus. Inget särskilt, utan bara t.ex Putta Boll och öppna paket. Fast ibland räcker det med att träna hjärngympa en stund och så är vi nöjda!


Idag, lördag, så åkte vi först upp på stan en stund och sedan gick vi iväg till sporthallen där den stora loppisen var. Det snöade ute, men som tur var så var även moster på loppisen (hon hjälpte till att sälja) så vi fick sitta i hennes bil. Jag VÄGRADE att hoppa in i bilen, fast jag har suttit i den massor av gånger, så det slutade med att assistenten fick LYFTA in mig! Och sen när matte kom och hämtade oss så var vi ÖVERLYCKLIGA!


  


  


Matte gjorde fynd på loppisen; jag fick tre nya täcken: ett rött, ett lila och ett orange med reflexer och matte betalade bara tio kronor för alla tre tillsammans! Hon köpte också flera nya leksaker åt oss eftersom jag och Atlas har en förmåga att ta sönder alla leksaker när vi busar med dom...


  


Sen när vi började gå hemåt så var jag på världens bushumör, så jag fick springa i snön och hämta bollen, många gånger, KUL!


Nu är det snart ett år sedan som jag godkändes som Servicehund och jag och matte har blivit ett väl sammansvetsat team. Vi förstår varandra väldigt väl och matte behöver knappt använda ord när hon ber mig göra något. T.ex här en morgon när matte satt i hallen och skulle fixa frisyren så såg hon att det låg en penna på golvet, lite bakom hallbyrån. Jag låg i vardagsrummet och DIREKT när matte ropade på mig så kom jag i full fart! Jag ställde mig bredvid henne och väntade på vad hon ville. Hon pekade ner mot golvet, men jag såg först inte pennan, utan började peta på telefonen med nosen! Då pekade matte igen och DÅ såg jag pennan och automatiskt så tog jag upp den och la den i mattes famn! Och det bästa av allt är att jag ÄLSKAR mitt jobb!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards