Direktlänk till inlägg 27 juni 2009

Känd från radio – det är jag det!!!!

Av Lycka, en servicehund - 27 juni 2009 18:43


Igår så var det dags för uppvisningen och tyvärr så var det varmt! Vi tränade lite på momenten, inomhus, innan vi skulle åka. Fast pga värmen så var jag inte riktigt på topp. Jag plockade upp pennan, skeden, ripan och dummyn. Och sedan förde jag skon och posten till matte. Men det gick sååååååå segt och jag flåsade som en galning!


Sedan åkte vi iväg till platsen där vi skulle vara. Det var en del där som vi känner, bl.a moster och några av barnen från Bruksis. Jag blev såklart överlycklig av att träffa dom och gick runt och hälsade på alla.


Efter det var det vår tur och matte blev först intervjuad av speakern.


 

Matte blir intervjuad av speakern och Ruben lyssnar uppmärksamt!


Hon berättade lite om servicehundar, bl.a om hur man tränar en sådan och vad vi kan hjälpa till med. Sedan var det dags för mig att visa några moment och jag fick tjänstetäcket på mig.


Jag började med att plocka upp pennan och sedan skeden. Assistenten "tappade" föremålen på marken och vad gör jag då? Jo, jag stirrar på dom som om jag aldrig har sett dom förut!?!?!? Men till sist så avlämnade jag dom i alla fall i mattes famn. När det sedan var dags att föra skon och posten till matte så gick det galant!


Snart ska jag få börja och ser att assistenten håller i bl.a min dummy


Eftersom det var så varmt så fick jag bara visa ett moment till; apportera dummyn. Jag satt i utgångsställning och assistenten kastade iväg dummyn. När matte sa: "Apport" så sprang jag iväg till dummyn och tog den i munnen. Men precis då så for en lastbil förbi i full fart (gräsmattan där vi befann oss låg precis invid en stor väg) och jag blev överraskad och släppte dummyn. Fast jag tog genast upp den igen och började gå mot matte. Men helt plötsligt ställde jag mig bredvid henne och släppte dummyn! Fast matte bad assistenten lyfta upp den några centimeter från marken och då tog jag upp den och avlämnade den i mattes famn.


 

Jag kikar lite på publiken


Matte tyckte att jag var jätteduktig trots den nya situationen; mycket trafik, publik, massor av hundar och högtalaren.


Efter mig så fick Paula visa några moment. Hon började med "fritt följ" och sedan visade hon "hopp" över ett hinder. Efter det visade hon positionsväxlingar och "volt". Till sist fick hon också hämta posten. Vid första försöket så lämnade hon posten till en kvinna som satt på marken!
Men sedan lämnade hon den vid matte. Paula som är en "träningsmaskin" var inte så berörd av den nya situationen. Och Ruben fick sitta som publik tillsammans med en flicka, som blev förtjust i honom och ville hålla honom.

När vi var färdiga så gick vi upp på stan. Matte och assistenten åt lunch och vi fick ligga i skuggan och vila under tiden. Och sedan så gick vi till en fontän och jag hoppade såklart i, med tjänstetäcke och allt! På hemvägen gick vi igenom skogen så att vi skulle få "springa av oss". Inte för att vi springer desto mer, i värmen, vi går väldigt sakta.


Efter att vi hade ätit middag och vilat en stund så gick vi iväg till bäcken för att jag skulle få simma. Och jag var i ca. 40 minuter, nästan utan att alls komma upp på land emellan! Det var så skönt att simma runt där i det svala vattnet!


Idag, lördag, så har vi varit en sväng på stan. Och eftersom det är varmt idag också så ligger träningsverksamheten nere. Vi väntar med träningen tills det blir svalare. Vi är också så slöa nu, så vi ber inte ens om att få träna. Fast jag gör ändå mina arbetsuppgifter; idag så har jag tryckt på övergångsställsknapparna och det gör jag med entusiasm, trots värmen!


LYCKA

 
 
Linda

Linda

28 juni 2009 23:24

Ni var duktiga i fredags. Det var mycket intressant att se vad man kan lära sin hund.
Non Stop såg på lite grann men mest så ville han leka med en annan hund som var 5 månader.

Jag försökte se så mycket som det bara gick fast Non Stop hoppade och skuttade med den andra hunden. :)

Jag måste lära Non Stop att inte dra så mycket i kopplet. Jag vill ju att han ska kunna gå fint brevid mig utan att dra. Han hoppar nu inte så mycket mot bilar. Jag försöker träna med honom varje dag det. Han hoppar nu så sällan mot bilarna.

Han kanske kan bli en servicehund när han blir äldre? :)

På onsdag den 1 juli så blir det träning med de andra som var med i valpkursen hos Maggan.

http://www.teamnonstop.se

 
Ingen bild

Lycka

1 juli 2009 09:45

Tack Linda!
Jag drog också mycket i kopplet när jag var ung! Men, jag och matte har tränat mycket på det så nu går jag jättefint i koppel.
Non Stop kommer säkert också lära sig det!
Vad bra att han inte hoppar så mycket mot bilar längre.
Det är ju också bara att träna vidare på det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards