Direktlänk till inlägg 20 juni 2009

Apportering av and och träning inför Kirunafestivalen

Av Lycka, en servicehund - 20 juni 2009 20:28


Igår, fredag, så var det ju midsommarafton. Vi tänkte inte fira eftersom vi ändå bara var kvar i stan! På förmiddagen så togs anden fram för att jag skulle få träna vattenapportering senare. Medan den låg och tinade på diskbänken så var jag fram flera gånger och luktade på den, den var väldigt intressant! Och helt plötsligt så tog jag ner den och bar den till matte!
Fast matte har bestämt att anden inte ska avlämnas i hennes famn eftersom den ju ska apporteras från vattnet och alltså kommer att vara dyblöt!


Efter lunch så promenerade vi upp på stan, en sväng. Det var inte så mycket folk där så matte tänkte passa på att träna mig lös. Jag hade inte tjänstetäcket på mig så meningen var att jag skulle gå fritt på stan, men ändå hålla mig i närheten av matte (när jag har tjänstetäcket ska jag gå BREDVID matte). Och vad gör jag så fort jag släpps lös från kopplet?!?! Jo, jag går PERFEKT vid mattes sida, hela tiden! Och är helt koncentrerad och helt obrydd i människor, lukter m.m Paula och Ruben var också lösa och när vi skulle gå över vägen så gick vi allihopa samlade vid matte, vilket gäng!


På eftermiddagen, efter mat och vila så packades anden ner i en påse och så gick vi iväg mot sjön. Och när jag förstod vart vi skulle så började jag dra som en galning. Det var bara att släppa lös mig så att jag fick springa i förväg!


Jag simmar efter anden...


...å så här fint bär jag upp den på land. Och jag skakar mig inte innan jag har släppt anden!


Och sen så tränade jag! Jag apporterade anden ca. 15 gånger! Jag fick avlämna den hos assistenten eftersom matte inte vill ha den i famnen. Och varenda gång så avlämnade jag anden innan jag skakade mig.


Paula och Ruben nosar runt i vassen


Paula och Ruben passade på att strosa runt i vassen och nosa. Efter vi hade tränat så promenerade vi hemåt igen. Och fast jag nyss hade varit i vattnet så passade jag på att ta några dopp i fontänen, som finns nära vart vi bor!


Idag, lördag, så var det ännu en solig och ganska varm dag så matte bestämde att vi skulle gå till bäcken för att jag skulle få simma. Jag simmade runt där i ca. 30 minuter och sedan fick jag lov att komma upp!
Alldeles vid bäcken så finns det ett stort fält där man kan träna och det är perfekt! Matte kommer fram ganska bra med rullstolen!


Jag började med ett uppletande. Den här gången fick jag leta mattes mössa, som alltid är med eftersom Paula vill bära in den i lägenheten när vi kommer hem! Och som vanligt så letade jag med full energi!


Sedan tränade jag Dirigering, för första gången utomhus. Jag satt bredvid matte och assistenten gick och la ut mössan (mina dymmsar är utlånade) på min vänstra sida. Mössan var helt synlig nu i början. Sedan visade assistenten med armarna åt det hållet där mössan låg, samtidigt som matte sa: "Ja!". Och jag sprang och hämtade mössan. Efter det gjorde vi på samma sätt fast åt höger. Matte vill nu i början av träningen att jag ska lära mig att följa armarnas riktning innan vi börjar med dolda föremål.


Sedan tränade vi Linjetag. Det är något nytt för mig och matte hade tittat lite på internet för att se hur det ska gå till. Hon ringde också Maggan för att få lite tips, toppen!


Jag fick gå med assistenten, vid hennes sida, när hon gick och la ner mössan på marken. Sedan gick jag tillbaka med assistenten till matte och satte mig i utgångsställning. Matte sa sedan: "Ut!" och jag rusade till mössan och hämtade den. Jag sprang tillbaka till matte, men började "tramsa" runt med mössan så matte fick "hjälpa" mig att avlämna den i hennes famn, genom att säga: "Upp". Och då avlämnade jag den korrekt.
Eftersom detta är ett nytt moment för mig så började vi på nära avstånd. Nu ska vi träna såhär och utöka avståndet mer och mer, lite åt gången.
Vi ska också träna mycket Dirigering och Stoppsignal.

Ruben låg i skuggan och Paula fick träna "framåt".


Sedan gick vi hem för att äta och vila. Och på kvällen tränade vi en liten stund. Först fick vi söka godis. Sedan tränade Paula "buga" och Ruben "backa". Efter det så tränade vi allihopa "stegra". Jag fick också träna "volt". Det har jag bara gjort någon gång förut, så det var ganska nytt för mig.


Nästa helg så ska jag och matte ha uppvisning på Kirunafestivalen. Jag ska visa några av mina Servicehundsuppgifter, apportering m.m Imorgon, så ska vi träna på programmet, så att det sitter! Paula ska också få visa några moment, tex. "hopp" och "fritt följ". Ruben som inte vill träna inför folk, får följa med som maskot!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards