Direktlänk till inlägg 15 juni 2009

Lägerhelg med många kompisar

Av Lycka, en servicehund - 15 juni 2009 11:30


Ja, igår, lördag så var det dags för oss att åka på läger! Det var mulet, men ändå ganska varmt! Vilken tur att det inte regnade hela dagen!


Först när vi kom dit så börja alla deltagare + hundar och föräldrar med att installera oss i baracken där vi skulle bo. Det var små rum där man låg fyra och fyra så det fanns gott om plats för alla! Såklart så fick vi alla hundar också sova tillsammans med våra ägare (dock inte i sängen!!).


 


De här söta flickorna är två av deltagarna


När alla var installerade så började vi med att träna. Hundarna skulle få söka upp sina ägare som hade gömt sig i skogen. Barnet/ungdomen gömde sig alltså medan någon annan höll i hunden. Sedan var det full fart för att söka! Alla hundarna var jätteduktiga! Jag fick träna med en av deltagarna som inte hade egen hund och det var SÅ roligt! Alla fick göra några försök var och när vi hade tränat i ett par timmar så gick vi tillbaka för att äta middag.


Efter middagen så gick vi tillbaka till träningsplatsen där Annika hade lagt upp frågorna till tipspromenaden. Barnen delades upp i tre grupper och föräldrarna i en grupp och så fick dom gå promenaden som bestod av 10 frågor, såklart om hundar! Vi hundar var naturligtvis med nu också.


Paula o Ruben leker med en av de andra hundarna


Efter tipspromenaden så skulle jag och matte visa markeringar, både enkel och dubbel. Jag satt bredvid matte när dummysen kastades iväg. Min stadga är perfekt och när matte säger: "Ja" så blir det full rulle! Jag klarade enkelmarkeringen helt perfekt!


Sedan skulle jag visa dubbelmarkering och det gick inte så bra?!?!  Första dummysen hämtade och avlämnade jag som jag skulle, men den andra dummysen struntade jag i! Jag sprang en bit men stannade och rullade i gräset istället! Nåja, så kan det gå! Matte analyserade inte varför jag gjorde som jag gjorde utan tänkte som att: "Så är det ibland". Och för det mesta så är jag ju faktiskt duktig.


Sedan var det barnen/ungdomarnas tur att prova. Ingen hade tränat apportering förut, så det blev lite olika resultat. Några av hundarna sprang till dummyn och plockade upp den, medan andra bara sprang till dummyn och nosade på den. Fast alla hundarna verkade tycka att det var roligt!


När vi var färdiga så var det kväll och det började dessutom att regna, så vi gick tillbaka till baracken. Där gick vi igenom svaren till tipspromenaden och barnen/ungdomarna hade också fått godis och ostbågar att smaska på.
Efter dagen så var alla trötta och gick och lade sig.


Jag mitt bland alla - som vanligt!


Idag, söndag, så var det tidig uppstigning för att det skulle ätas frukost.
Tre av barnen/ungdomarna skulle få ta Hundborgarmärket eftersom dom inte var med när det gjordes förra året. Matte ställde frågorna (som var samma som förra året) och rättade sedan proven. Det gick bra för alla och dom fick varsitt Hundborgarmärke, kul!


Sedan så var det dags att packa hop alla saker och städa ur baracken. Vid 10-tiden så for alla hem.


Nu ska vi snart åka hem och vi sitter bredvid matte så att hon inte glömmer oss...


Alla deltagare hade haft roligt, precis som förra året! Och jag, Paula och Ruben var helt slut när vi kom hem! Vi var ju faktiskt ute igår så gott som från morgon till kväll och så umgicks vi ju med massor av andra hundar och då blir man trött!


Idag ska vi bara ta det lugnt och vila. Om vi är piggare på kvällen och det har slutat regna så ska vi i alla fall ta en längre promenad. I morgon ska matte till Abisko med ett gäng vänner där dom ska äta en god och härlig lunch!
Under tiden så kommer vi att vara hos Moster. Det blir väl, som vanligt, mycket bus för mig och Atlas!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards