Direktlänk till inlägg 5 juni 2009

"Nu får jag min veckodos med medicin!" - en besökshunds uppgift!

Av Lycka, en servicehund - 5 juni 2009 20:16


I onsdags var det så regnigt, kallt och trist så matte och brukaren beslutade att vi skulle besöka henne på torsdag istället.


 

Här tränar jag "hopp" med stenens hjälp


På dagen när vi var ute och promenerade så sprang jag in i skogen, en bra bit bort från matte. Sen när jag kikade fram mellan träden så såg jag en hund som kom gående tillsammans med sin husse. Och vad gör jag då? Jo, jag springer med full fart till matte och ställer mig bredvid henne och väntar på att hunden passerar!
Åh, vad matte blev stolt över mig!


Sedan tillbringade vi större delen av kvällen inomhus och passade på att träna.Jag fick började med att träna dirigering, på samma sätt som jag gjorde häromdagen. Det gick jättebra, men jag var lite seg... Efter det tränade jag luktdiskriminering. Jag fick börja med två pinnar och gjorde det jag skulle; luktade på båda, valde den som luktade matte, plockade upp den och avlämnade den i mattes famn. Sen gjorde jag samma sak fast nu med tre pinnar( en "rätt" och två neutrala) och det gick lika bra.


Till sist fick jag apportera träapporten. Den ska jag ju som sagt inte avlämna i mattes famn och som vanligt så hämtade jag den, satte mig i utgångsställning och släppte inte apporten förrän matte sa: "Tack!".


Paula tränade några Freestylemoment. Hon började med "trix"; att ställa sig framför matte med huvudet framåt. Hon har gjort det förut så det var inga problem. Sedan fick hon träna "front", som är en ny övning för henne. Där ska hunden också ställa sig framför föraren, men med huvudet riktat mot föraren. Paula fick hjälp av targetstick och hon klarade det galant! Så småningom ska ju targeten bort. Till sist tränade hon "buga". Hon har bara gjort det någon gång förut, för länge sedan, så hon visste inte alls vad hon skulle göra. Men hon är ju en otroligt lättlärd hund, så efter bara några minuters träning så bugade hon jättefint! Nästa gång hon tränar detta så ska matte börja lägga till kommandot.


Ruben började med att träna luktdiskriminering och eftersom det var ett tag sedan han tränade det så fick han också börja med två pinnar. Han hade inga problem med det och fick också sedan träna med tre pinnar. Efter det tränade han "apport". Matte slängde iväg ett litet träföremål och Ruben sprang dit. I början fick han klick och belöning när han bara lyfte föremålet från golvet, men det slutade med att han tog föremålet och bar det till matte.Sedan tränade han "buga" och "backa" (två moment som han ÄLSKAR att göra!).

Till sist körde han sin egna variant på detta; att först backa en bit och sedan avsluta med en bugning?!? Ja, tjusigt ser det ut iallafall!!!


Igår torsdag så var Atlas hos oss ett par timmar på förmiddagen. Jag ville inte leka med honom! När matte håller på och gör sig i ordning på morgonen så brukar vi ligga och ta det lugnt! Fast han kanske lär sig det när han blir lite äldre!


På eftermiddagen så gick vi då iväg till boendet. Vi promenerade iväg till sjön för att jag skulle få simma. Medan jag simmade omkring så tittade brukaren på mig och sa till matte: "Nu får jag min veckodos med medicin!".
Matte blev alldeles varm i hjärtat av att höra det! Jag badade inte så länge eftersom det var så blåsigt och efter badet så blev jag frotterad, skönt! Och fast jag jobbade med min brukare i en timme, så hade jag, som vanligt, inga problem med att fortsätta att jobba med matte direkt efteråt; när vi gick hemåt så tryckte jag på övergångsställsknappen, helt utan kommando.


 

Så här trötta var vi idag!

Idag fredag har vi alla tre varit jättetrötta och bara vilat, förutom när vi varit ute såklart! Fast jag fick iallafall bära klövjeväskan, kul!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards