Direktlänk till inlägg 3 juni 2009

Kalle Korp "återupplivas" - igen! och det är kursavslutning på Bruksis

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2009 14:19


I söndags så var Annika och hälsade på oss. Och som vanligt när det kommer folk så måste jag bära omkring på saker och visa hur duktig jag är! Den här gången tog jag först en sko och sedan mattes mössa. Och alla säger: "Ååh, vad DUKTIG du är!".


När Annika hade åkt hem så gick vi till skogen. Nu hade matte inte med några träningsgrejer, utan vi bara sprang omkring och nosade. Det är trevligt det också! Medan jag grävde och nosade i marken så kom en kråka och försökte skrämma bort mig! Jag som inte alls brydde mig om den! Jag gillar DÖDA fåglar, som jag kan apportera!


Dom här dagarna har vi också varit med matte och gjort massa ärenden och så har vi gått långa promenader, på nya spännande ställen. Ja, och så har vi såklart tränat!


Kalle Korp hade fått tina, så det var dags att träna med honom. Förra gången jag tränade detta så slutade vi när jag drog lite i vingarna. Nu när assistenten plockade fram korpen så var jag där direkt och hoppade och skulle slicka och nosa på den; jag är HELT klart intresserad av den! Sen lades den ner på golvet framför mig och jag började direkt att försöka greppa om den, med klick och köttbulle som belöning. Jag fick göra så några gånger och sedan lades korpen en bit ifrån mig. När matte sa: "Ja!" så sprang jag till korpen och försökte lyfta upp den från golvet. Vilket framsteg! Han är bara lite otymplig, så det tar nog några gångers träning innan jag får till det! Men, jag känner absolut ingen avsmak mot den!
Så, det är bara att träna vidare!


Sen så ville matte att jag skulle börja träna "dirigering". Jag har tränat det lite grann innan, men det har inte funkat så bra. Eftersom "människan" ska visa med hela kroppen åt vilket håll hunden ska springa, så blir det svårt för matte. Men, matte kom på att istället för att hon visar riktningen så får assistenten göra det!


Så här gjorde vi; Jag satt bredvid matte, i vardagsrummet och assistenten tog dummyn och lade den i hallen, inte synlig för mig. När jag tittade mot dummyn så böjde sig assistenten ner och visade med kroppen och armen åt vilket håll jag skulle gå. Samtidigt sade matte: "Ja!". Jag sprang direkt och hämtade dummyn och avlämnade den i mattes famn. Jag gjorde på detta sätt några gånger.


Sedan lade assistenten ut en dummy i hallen och en dummy i köket, alltså så att dummysarna hamnade på var sida om mig. Sedan visade assistenten mot det håll där den senare dummysen lades ut (för att underlätta för mig) och matte sa: "Ja!". Och jag sprang till rätt dummy, hämtade den och avlämnade den i mattes famn. Vi tränade på detta sätt några gånger.

Efter det så avancerade vi lite grann; två dummysar lades ut och jag blev dirigerad till den dummysen som lades ut först. Matte ville kolla att jag följde dirigeringen och det gjorde jag eftersom jag sprang till rätt dummy!
Eftersom det gick så bra, så avslutade vi! Nu var ju det här på väldigt kort avstånd, men vi ska träna så här ett tag för att sedan gå ut och träna på längre och längre avstånd.


Ruben sitter och stirrar på en godisbit


Paula och Ruben har fått springa igenom agilitytunneln, tränat "kryp", stängt lådor m.m Paula fick också träna på Kalle Korp, men hon tycker nog att han luktar lite äckligt! Men hon kom så långt att hon i alla fall rörde vid honom med nosen. Hon kommer ju aldrig att kunna apportera honom eftersom han är så stor, men det är bra aktivering!


Igår, tisdag, så var det dags för avslutning med barnen/ungdomarna på Bruksis. Matte och Annika hade byggt upp en agilitybana som barnen/ungdomarna skulle få tävla på. ALLA barn/ungdomar var där, sammanlagt 12 stycken och dom fick nummerlappar. Dom små hundarna fick börja och dom stora efteråt. Barnen/ungdomarna tävlade på tid och var jätteduktiga! Alla uppskattade tävlingen och många föräldrar var också där för att titta på. Efter tävlingen gick vi in för att fika och efter det så blev det prisutdelning! Barnen/ungdomarna fick medaljer och hundböcker.


Nu ska ungdomsgruppen ha sommarlov och sedan börjar vi igen till hösten. Fast vi avslutar med att nästa helg med att åka på läger! Det blir 7 deltagare + hundar och föräldrar. Vi ska bo ute på Kalixfors Flygplats, i barackerna.
Vi kommer att sova över en natt och ha lite olika aktiviteter, bl.a spår och tipspromenad. Förra årets läger i Lannavaara var väldigt uppskattat och det blir nog lika roligt den här gången!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards