Direktlänk till inlägg 23 september 2009

agilitybana i hallen, freestyle, bad ute o promenader...

Av Lycka, en servicehund - 23 september 2009 09:45


Efter tekniska problem med bloggen så är det nu fixat och jag är tillbaka!

Vi har tränat en del sök under veckan, Paula och Ruben personsök, och jag har fått söka olika saker t.ex dummy och boll. Senast igår så var vi ute i skogen och sökte. Medan jag väntade vid matte så lade assistenten ut mössan och bollen och jag skickades iväg! Bollen hittade jag först och sedan i full fart till matte och avlämning. Sedan skickades jag iväg igen och nu fattade jag direkt att det låg något mer gömt. For iväg och hittade snabbt bollen och så i 190 tillbaka till matte för att avlämna. Efter det så gick assistenten och lade mössan lååååångt borta, på en mur och jag skickades iväg. Och fast massor av människor passerade mig medan jag sprang så stannade jag inte upp utan var fullt koncentrerad på söket! En tjej sträckte fram handen för att hon ville hälsa på mig, men jag ignorerade henne och sprang vidare. Nu tog söket lite längre för mig (ca 2 min), men jag hittade mössan! Och även fast belöningen bara bestod av Frolic den här gången så var det INGET problem med arbetsglädjen!


Paula och Ruben fick söka godis som slängdes ut i skogen och dom tyckte att det var jätteroligt! Det var länge sedan dom ville göra detta, men nu sökte dom med entusiasm.


I söndags så var det dags för tredje passet i agilitykursen. Först var det teori och det handlade om belöning och stress. Sedan gick matte och Annika igenom dom tre nya hindrena; bommen, däcket och platta tunneln. Sedan var det dags för uppvärmning utomhus och sedan gick alla ut på plan för att ta ut hindrena för att sedan träna. Det var en stråååålande höstkväll och JÄTTEROLIGT! Paula fick vara demohund den här gången och jag och Ruben var också med men vi fick sitta och vänta under tiden.


I måndags så gick vi ner till sjön för att jag skulle få simma. Matte tänkte först att det skulle vara för kallt, men jag simmade gärna! Den här gången så fick jag apportera bollen. Det var helt vindstilla ute och jag frotterades ordentligt efter badet, så jag frös inte ett dugg. Kanske, kanske så ska vi gå ner till sjön några gånger till innan det är slutbadat för det här året!


Häromdagen så byggdes det en kort "agilitybana" i vår hall. Det blev tre hopphinder och Paula och Ruben hoppade.


   

Paula och Ruben laddar inför agility 


     

Paula har hoppat över två "hinder"!

  

Här hoppar både Paula och Ruben


Jag ville inte vara med, utan satt och tittade på och gnydde lite. Så egentligen VILLE jag nog vara med, men ändå inte!?!?!


Igår tisdag så var vi ner till Bruksis och ungdomsgruppen, trots regnet! Matte och Annika trodde nog inte att det skulle vara några barn där, men dom var många. Först blev det teori; barnen/ungdomarna fick fylla i pappret där alla agilityhinder var ritade. Dom skulle skriva ner vad dom olika hindren brukar kallas och fick även hitta på egna hindernamn om dom ville.


Eftersom det regnade så mycket så bestämdes det att alla bara skulle gå på en promenad. Det är också bra för dom nya hundarna att få lära känna varandra och "gamlingarna".


  

Mattes jacka är skön när man har varit ute i regnet och blivit blöt och kall


Moster och Atlas kom och hämtade mig och jag fick följa med dom upp på Luossabacken. Där fick jag och Atlas springa och busa! Moster berättade också för matte att jag hade lurat Atlas att springa i varenda lerpöl som fanns i närheten... Så jag var ganska skitig när jag kom hem! Nåja, jag är en golden och vi ÄLSKAR vatten, lera etc.


Förra veckan besökte vi inte boendet, men idag gick vi dit. Brukaren ville promenera så vi tog en promenad fram och tillbaka till Björkis där vi passade på att köpa ben och grisöron åt oss.


Under veckan har vi också tränat inomhus, bl.a freestylemoment. Och så har vi promenerat och åter promenerat...


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards