Direktlänk till inlägg 17 september 2009

Lyckade linjetag

Av Lycka, en servicehund - 17 september 2009 09:41



  

Sjön, brandstationen och gruvan


Nu har det varit några dagar med både träning och lite annat smått och gott, som vanligt! Häromdagen så packade matte ner mina två dummysar (matte måste köpa fler!) och så gick vi till skogen för att jag skulle få träna "sök".

Jag satt vid mattes sida medan assistenten gick ut i "bushen" och la ut dummysarna. Sedan skickades jag ut för att söka. Den första dummysen hittade jag snabbt och avlämnade den perfekt! Men, sen stod jag som ett frågetecken! Matte fick mana på mig flera gånger innan jag fattade att jag skulle söka vidare. Precis så gjorde jag förra gången när vi tränade detta. Ja, till slut så for jag iallafall iväg med full fart och sökte den andra dummysen, hittade den och avlämnade den snyggt! Efter det gjorde vi ett till försök och nu gick det jättebra; hämtade den första dummysen, avlämnade den och sprang ut igen och sökte den andra. Som jag också hittade och avlämade, perfekt! Under träningen så hade vi publik, bestående av en man och hans hund... Han undrade nog vad vi sysslade med! Han kanske inte hade sett jaktträning förut!


I lördags så hade matte besök på dagen så vi kom inte iväg för att träna. Men, efter att vi hade ätit middag så packades dummysarna och handduken ner och så gick vi iväg till sjön. Det var en underbar kväll; helt vindstilla och varmt! Vid sjön så fick jag träna både enkelmarkeringar och dubbelmarkeringar. Efter det så tränade jag linjetag.

Det första var dolt och det gick perfekt; Jag sprang helt rakt! Nästa Linjetag var inte dolt, men det var riktigt långt. Där sprang jag helt rakt nästan hela vägen, men vek av en bit på slutet. Men, jag hamnade bara någon meter ifrån dummyn och såg den ändå. Och så full fart tillbaka till matte för att avlämna!

Jag fick också träna "sidan" där vi gick i det höga gräset och jag är så duktig på det.



  

Paula tränar hopp


  

Ruben tränar hopp

 

Paula och Ruben tränade "hopp" på några bänkar och bord som står på fältet vid sjön. Matte behöver bara säga: "Ska ni HOPPA?!?!", så börjar dom leta efter något att hoppa upp på!


När vi började gå tillbaka hemåt så hittade jag en boll som jag hade glömt förra gången vi var vid sjön, vilken tur!

Vi gick nya vägar hemåt som vi inte hade gått förut, så det var mycket att lukta på. Och när vi kom hem så var vi trötta och nöjda alla tre!


  

Jag spanar över sjön


I söndags så är det ännu en strålande höstdag så efter lunch så ska vi gå ut för att träna. Vi går nog ner till sjön igen, det gäller att passa på att få vattenträning innan snön kommer.

Och ikväll så är det dax för Agilitykursen. Det ska bli kul, tycker matte! Vi tre ska få vara hos moster under tiden och sedan kör hon oss till Bruksis när kursen är slut och så promenerar vi hem med matte. Det är Trixa som ska vara demohund ikväll och nästa gång när det är dax att börja träna bla. A-hindret så ska Paula följa med och vara demohund. Om moster jobbar så får jag och Ruben också följa med, men som publik!  


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards