Direktlänk till inlägg 10 september 2009

Agilityn börjar

Av Lycka, en servicehund - 10 september 2009 12:07


I söndags var det äntligen dags för nybörjarkursen i Agility! Matte har verkligen längtat! Paula och Ruben fick vara hos Moster och jag fick följa med matte till Bruksis. Och jag fick jobba, alltså bära mitt tjänstetäcke. Det är en bra signal för mig att veta att jag inte ska leka med andra hundar, utan koncentrera mig på matte. Och det funkar!


Först presenterade sig deltagarna och sedan hade matte och Annika ett teoripass. Bl.a pratades det om betydelsen av att INTE säga "Nej" till hundarna när vi sedan gick ut för att träna.


Nu första gången var det hopphinder och slalom som tränades. Trots regnandet så var alla, både ägare och hundar, jätteduktiga och hade roligt! Matte ser redan fram till söndag då vi ska åka dit igen. Jag ska också få vara med nästa gång, men när det är dags för bommen och A-hindret så ska Paula följa med för att vara demohund. Då ska jag få vara med Ruben hos Moster, matte tycker att det blir lite "rörigt" att ha med oss allihopa. Hon måste koncentrera sig på deltagarna. Den här gången var det Trixa som fick vara demohund.


I måndags, så var det besök på boendet. Vi tog en rejäl promenad. Nu märker matte att det börjar bli kyligare eftersom jag inte hoppade i sjön fast vi gick förbi den!


På kvällen så skulle matte på möte och den här gången så fick vi vara ensamma hemma. Det gick såklart bra, men matte tror inte att vi gör så mycket när hon är borta; vi ligger bara vid dörren och väntar. När hon sedan kommer hem igen så blir det full aktivitet på oss. Det skall drickas, tuggas ben m.m


  

Här bär jag väskan! Matte är också fullpackad med varor!


 

Paula och Ruben har kommit lite på efterkälken...


Igår tisdags, så var det dags för matte att handla mat m.m Hon hade tagit med sig klövjeväskan och den blev fullpackad! Och den räckte absolut inte till; matte var också fullpackad! Nästa gång hon ska handla så ska vi ta med min skrinda så att jag kan dra varorna hem, spännande!


  

Jag går en bit ifrån matte så att inte min väska slår mot rullstolen


Efter handlingen så åt vi middag innan det var dags att åka till Bruksis och ungdomsgruppen. Annika var sjuk, men som tur var så det en annan vuxen där som hjälpte matte att hålla reda på allihopa. Och ungdomarna är ju så duktiga! Först den obligatoriska promenaden och sedan ut på agilityplan. Det byggdes ingen bana, utan barnen fick träna på dom hinder dom ville. En av ungdomarna, som inte har hund lånade Paula. Men, som vanligt, så ville hon bara vara nära matte så det blev lite problem. Matte satte sig då bredvid hindrena, som skulle tränas på, och då gick det bättre! Jag fick också vara med den här gången. Samma flicka lånade mig när hon hade tränat färdigt med Paula. Jag är ju lite skeptisk till agility, men tränade i alla fall några hopphinder och tunneln! Och tunneln gillade jag verkligen! Vi får se om jag ska vara med och träna nästa vecka.


Idag, onsdag, så var det tidig uppgång för matte eftersom hon hade ännu ett möte, suck! Först var det meningen att vi skulle vara hos moster, men matte ångrade sig. Så vi var hemma, men det blev inte så lång stund, tack och lov!

När matte kom hem så gick vi direkt ut och sedan gick vi in för att matte skulle äta lunch. Och efter det så bar det av upp på stan. Där gjorde matte en massa ärenden och sedan gick vi hem genom skogen. Och jag fick leka med min "lekboll"!


  

Så här brukar jag och matte sitta. Det är väldigt skönt att luta mot hennes rullstol!


Nu på kvällen så tränade vi inomhus. Först tränade vi på vårat nya moment; att plocka upp kort från golvet. Både Paula och Ruben lyfte denna gång upp kortet (förra gången så höll dom ju bara i det)! Och förra gången så lyfte jag upp det från mattan. Men den här gången gjorde matte det svårare för mig; Hon lade kortet på golvet! Fast det var inga problem för mig. Jag tog upp kortet direkt och lade det i mattes famn. Matte har alltid varit så imponerad av hundar som kan plocka upp ID-kort m.m från golvet, hon tycker att det ser så svårt ut. Men nu har hon en egen hund som kan göra det! Det är inte illa!


Sen fick Paula och Ruben träna hopp. Och jag fick träna på att apportera träapporten. Och sedan också att hålla i den fast assistenten höll på att peta på den. Fast jag släpper INTE, utan väntar tills matte säger: "Tack!" eller "Bra".

Till sist fick vi träna på "Varsågod", en övning som vi av någon anledning tycker väldigt mycket om! Och det märktes på oss alla tre att vi inte har hunnit träna på några dagar; Vi var alla SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ taggade!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards